UEC Tortosa – Espeleo i Barrancs

Secció Barrancs i Espeleologia de la Uec de Tortosa

SORTIDA DE PROMOCIÓ DE L’ESPELEOLOGIA , NIVELL 0

21 febrero 2022 per Jordi Reverté

– DESCOBERTA DE LA UEC TORTOSA. (05/02/2022)

Aquest passat dissabte dia 02/02/2022, des de la UEC Tortosa, vam programar una sortida de nivell 0 de descoberta a la Cova de la Rabosa, situada a les Serres de Cardó i el Boix i pertanyent al municipi del Perelló.

Aquesta cavitat va ser descoberta per uns excursionistes la primavera de l’any 1954, degut al seu fàcil accés el “Gobierno Civil” de Tarragona, va subvencionar als Clubs GES del CMB, per tal de fer un projecte per a l’explotació turística de la cova, de la qual van realitzar un informe negatiu i no va prosperar.

Aquesta cavitat té dues petites boques a diferent nivell, les quals convergeixen en un conducte descendent i quasi bé uniforme amb un desnivell constant d’uns 45º.

La topografia realitzada pel SIE l’any 1980 determina una profunditat de 63,3 m i un recorregut de 265 m.

Tot i que la cavitat en sí és fàcil de progressar pel seu interior, Jordi Ortiz i Jordi Reverté van instal·lar el dimecres anterior unes cordes fixes, per tal de protegir o assegurar els passos amb el cas de que algú arribes a patinar.

El punt de trobada va ser a les 09:00 hores al pàrquing del Decathlon i des de allí ja vam sortir cap a la cova.

Aquesta es troba aproximadament cap a l’altura del PQ 12,5 de la carretera que va del Perelló cap a Rasquera (TV-3022) i entrant a mà esquerra per un entrador gran que hi ha.

Seguint una pista de terra arribem fins a la bassa de la serra de la paret, on aparquem el vehicle.

D’allí surt un sender ben marcat amb fites, que en el seu començament passa prop d’una zona de caixes d’abelles.

Fotografia feta a l’entrada de la cova.

L’accés a la cova és bastant còmode, les pujades no son molt llargues ni inclinades i amb uns 20 minuts ens trobem a la boca de la cova.

L’entrada és la part mes gaterosa de la cavitat, tens que avançar ajupit, fins que poc a poc el sostre es fa més alt i ja pots avançar dret.

La col·locació de les cordes va anar molt be, ja que el terra estava mullat i lliscava en molt en algunes parts.

La cova ens va sorprendre per la seva amplitud, la mida de les galeries i la gran quantitat de formacions, aprofitant per fer fotografies a cada racó.

Un dels racons amb moltes formacions que es troben per la cova

Un cop al fons de la cavitat vam poder observar les diferents marques fetes a la paret amb els carbureros, amb les sigles dels diferents clubs que hi havien fet entrades.

Fotografia de la galeria del fons de la cova.

També vam poder veure una manisa pegada a la paret del Sant Bernardo i un betlem fet amb figuretes de porcellana.

Betlem de ceràmica que es troba a l’ultima galeria.

Foto de rigor a la part més profunda de la cavitat.

Un cop visitat tots els racons, vam prendre la pujada i sortida cap a fora, recollint també la corda que estava instal·lada.

Un cop ja al pàrquing vam desplegar una taula i vam fer un merescut pica-pica.

Els joves espeleòlegs preparant la taula del pica-pica.

En aquesta ocasió els participants de la descoberta sols vam ser cinc, Gina, Jordi, Miquel i els joves Ian i Roger, els quals no havien estat mai en una cova d’aquestes característiques i van gaudir de valent.

El proper any a tornar-hi..!