UEC Tortosa – Espeleo i Barrancs

Secció Barrancs i Espeleologia de la Uec de Tortosa

Les 31 cascades del Liri i Aigueta de Barabaruens

7 junio 2017 per Vicent

Per aquest any a la sortida de barranquisme hem anat a la zona de la Ribagorza, tot un encert.

Després d’una setmana d’incertitud per la meteo, de buscar informació i alternatives per la zona, vam decidir pujar amb uns objectius prou ambiciosos.

Divendres 02 de juny.

Ens trobem part de l’equip a un càmping prop de Castejón de Sos, arribem plovent, i mentre sopem la pluja s’intensifica, la meteo no anava molt errada. Ens anem a dormir cap a la 1h entre trons i llamps, demà promet.

Publicado por David Pruñonosa en Domingo, 4 de junio de 2017

Dissabte 03 de juny

9:30. Arranquem del càmping direcció al cementiri de Castejón de Sos on deixem els cotxes per a la combinació del Barranc de les 12 cascades del Liri, continuem fins a Lliri on abans d’arribar al poble traiem el cap per observar el caudal del barranc, baixa prou alegre, comentem amb uns autòctons que ens recomanen entrar-hi pel matí per la previsió de tempesta, arribem a Lliri, on deixem els cotxes i preparem l’equip i el plan.

La nostra intenció és fer el Barranc Gordo combinant-lo amb el Barranc Chico o Cotorroñera, dinar i fer les 12 cascades del Liri, ambiciós per un grup de 13 barranquistes.

10:30- Arranquem amb l’aproximació al Gordo, aproximadament 30 minuts de bona pujada, que ens porta a l’entrada al barranc. El primer tram progressa per una gorja petita on encadenarem una sèrie de cascades encaixonades, progressem per ressalts i tobogans, arribem a un pont Romà on comença la segona part del barranc, més oberta. El primer ràpel, per una sèrie de ressalts, ens deixa a la capçalera de la bonica cascada de 24m, aquí entra la pluja al joc, comença a ploure amb més alegria i sembla que trona. Continuem fent 3 tobogans i algun ressalt, aquí el flaix i el soroll atronador d’un llamp proper ens convida a abandonar el barranc a falta d’un rapel, i així fem, sortim rampa amunt fins a la sendera donant per acabat el Barranc Gordo i les seves 13 cascades.

Tornem direcció Liri i mentre ho fem sembla que la tempesta dóna una treva, ens mirem i decidim continuar amb el plan, combinem l’aproximació al Chico i en no res estem a l’entrada del barranc. entre malesa i ressaltets arribem a la zona encaixada, un primer rapel de 5m  ens deixa a un passadís inundat, molt ben format amb un contrast de colors espectacular amb tonalitats roges, continuem i ens trobem cascades de 12m espectaculars, ben excavades i amb el caudal que portava una meravella, encadenem algun rapel més i arribem a la bonica casada de 15m on el barranc s’obri i ens toca una mica el solet. Continuem pel llit del riu fent l’ultim ràpel de 7m, en total hem muntat 6 cascades, i fem el camí de retorn als cotxes, on fem un mosset i valorem la situació.

El plan continuava per fer les 12 cascades del Liri, ha plogut mentre estàvem als dos barrancs, i són afluents de Liri, decidim anar a mirar com va i comprovar una marca que havíem fet.  El nivell havia pujat tres dits, pro hi havia un grup dins, comentem amb aquest grup i decidim entrar.

Una part dels membres de l’equip ens equipem per entrar, la resta de l’equip portaran els cotxes al cementiri de Castejón de Sos, així no caldrà tornar a pujar. Dit i fet, entrem per la primera cascada on els companys ens esperen baix per donar ànims i comentar que el grup anterior tenien una corda enganxada, baixa David i soluciona el problema. Fem les tres primeres cascades amb algun glopet per tastar l’aigua, que està prou bona, i a més hi ha de sobres per a tots. Continuem enllaçant els ràpels gaudint molt del descens, el caudal és perfecte. Arribem a la 7ª cascada i aquí s’obri el barranc, hi ha una escapatòria, encara que plou una miqueta decidim continuar, anem prou ràpids i queda poc.

Fem un ràpel de 12m arrampat i continuem pel llit del riu una estona, fins arribar a la segona part del barranc, on es torna a tancar, cascada de 20m espectacular, anem enllaçant curves, voltes i tombarelles, algun altre glopet per hidratar-mos, gaudint de valent, i arribem a la cascada número 12 del Liri, encara que per a nosaltres és la 31 cascada. Continuem fins al cementiri on ens esperen els companys, molt agradable trobar-los allí, donem per acabada l’activitat d’avui prop de les 20:00h.

Arribats al càmping gaudim d’un bon sopar ben merescut, on s’unixen a la festa Jessi, Albert i Carme, que han arribat aquesta nit. Anem a descansar amb algun copet.

Diumenge 04 juny

8:30-Ens trobem al bar del càmping, fem un cafè i arranquem cap a Barbaruens, on ens agrupem i preparem el material.

Arranquem a l’aproximació del barranc Aigueta de Barabaruens, 1 hora i mitja després arribem a l’entrada del barranc, una zona excavada on ens equipem.

El descens comença en una sèrie de ressalts on farem tobogans  i salts encadenats, per badines amb poca fondària, es pot fer tot saltant o destrepant, alguns no van fer cap rapel. Després de salts de 8, 10m i tobogans menuts i grans arribem a la zona on el barranc s’obri, lo llit del riu estava ple d’arbres i malesa que dificultaven la progressió, després de continuar una estona caminant pel riu, arribem a la sendera de retorn que en 30 minuts ens porta de nou als cotxes. Passant pel pont de la Saca, on veurem el tobogan lanzadera, que deixem per un altre dia, arribem als cotxes on ens espera la resta de l’equip. Dinem alguna cosa i tornem cap a casa.

Ha estat una molt bona sortida de calendari, les expectatives, donada la meteo desfavorable eren baixes, encara que l’objectiu era ambiciós, hem pogut complir-lo gaudint de valent. Molt contents pels descensos, dels nous companys sortits del curs de barrancs d’enguany, i del bon rollo del cap de setmana.

La pròxima més i millor.